Kateřina Holánová

Po absolutoriu brněnské konzervatoře v roce 1998 se jejím prvním angažmá stalo Klicperovo divadlo v Hradci Králové, kde na ni čekala řada významných ženských rolí především světového repertoáru, často v režii uměleckého šéfa souboru Vladimíra Morávka; mj. velké postavy Shakespearovy: Cordélie (Král Lear), Ofélie (Hamlet), Desdemona (Othello) a Čechovovy: Máša (Tři sestry), Máša (Racek). V roce 2004 vstoupila do činohry Národního divadla Brno, kde hrála např. Sašu (Čechov: Výjimečný darebák Platonov) Anežku (Moliere: Škola žen), Rebeku Westovou (Ibsen: Rosmersholm) – za tuto roli získala Cenu Thálie 2005. S Divadlem U stolu připravila pásmo z Singerových povídek Tajbele a její démon. Mezi její nejúspěšnější filmové role patří Olinka Šimánková z filmů Vladimíra Morávka a Jana Budaře Nuda v Brně (2003) a Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (2005). Za roli ve filmu Nuda v Brně byla v roce 2003 nominována na Českého lva a získala za ni první cenu na 5. ročníku filmového festivalu na Slovensku (2003). Spolupracuje i s Českým rozhlasem – např. Johanka (Pozdější život panny – podle stejnojmenného románu Ferdinanda Peroutky o Janě z Arku, 2005), literární pásmo Potulky knihami a časem (2006). Menší roli ztvárnila také v jedné z televizních povídek z cyklu 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem (2006). S činohrou Národního divadla spolupracovala poprvé v roce 2003, kdy nastudovala v režii Vladimíra Morávka titulní Julii v Shakespearově tragédii Romeo a Julie, kterou na jevišti Stavovského divadla můžeme stále vidět. K jejím dalším současným rolím patří Clarice ve Sluhovi dvou pánů. S Hudilas Production spolupracuje od roku 2023 rolí matky Antonie v muzikálu Odpočívej v pokoji.